Gala Premiilor Pentru Un Mediu Curat – 2016: Interviu Tubatect

de | feb. 21, 2017 | Stiri

Castigatorii la categoria Companii din cadrul Galei Premiilor Pentru Un Mediu Curat, editia 2016, sunt cei de la Studio Plot cu proiectul TUBATECT. Mai multe despre proiect si planuri de viitor am aflat de la  Adrian Ibric, Chief Designer.

Sunteti castigatorii categoriei Marele Premiu pentru Companii  in cadrul Galei Premiilor Pentru Un Mediu Curat, editia 2016. Ce inseamna acest premiu pentru dvs.?

A.I.: Premiul a fost pentru noi o surpriza extraordinara, in sensul in care, desi noi suntem mandri si atasati de proiectul TUBATECT, de faptul ca are un impact foarte pozitiv pentru mediu, suntem constienti ca nu il promovam suficient si nici nu l-am putut scala pana acum ca sa aiba un efect crescut, in afara comunitatii noastre de designeri, arhitecti si clientii nostri apropiati. In consecinta, castigarea competitiei, pe care o urmaream inca din anii trecuti, o consideram un nou punct de inflexiune in dezvoltarea acestei initiative si deschiderea proiectului catre noi grupuri de potentiali utilizatori si promotori ai obiectelor reciclate, cu efect direct asupra impactului in societate, prin utilizare de upcycling si prin educatie suplimentara de mediu. In egala masura, premiul il vedem nu doar o certificare a efortului depus, nu doar un upgrade de imagine dar si un impuls de continuare a responsabilizarii, a noastra si a celor din jur.

 

Cum ati ajuns sa dezvoltati acest proiect?

A.I.: Tuburile au fost printre primele si cele mai voluminoase deseuri generate de societatea noastra, al carei obiect de activitate principala era de centru de printare-plotare. Tuburile sunt suportul pe care vine hartia infasurata pe role. Ca arhitecti, suntem educati sa vedem totusi potential in orice, de amenajare, de constructie, de deconstructie, de utlizarea inteligenta si eficienta a spatiului si a resurselor. Astfel incat am pastrat tuburile, pentru acest potential, fara a avea o idee anume despre ce urma sa facem cu ele. Abordarea aceasta o avem si cu alte deseuri, prietenii ne spun ca suntem prea „colectori” pentru binele nostru. Totusi, nu le puteam arunca. La un moment dat, am umplut o camera cu ele si incepusera sa devina o „problema”. Atunci, a trebuit sa gasim o solutie si am inceput sa experimentam, culminand cu amenajarea unui punct de lucru nou cu mobilier (cadru de masa si tubajera – etajera din tuburi). Clientii si prietenii au reactionat imediat si dezvoltarea proiectului nostru li se datoreaza, fiindca sprijinul lor este foarte motivant si responsabilizator. Retrospectiv, acesta a fost primul punct de inflexiune important.Ulterior, gama de obiecte a crescut, in paralel cu vizibilitatea noastra in media, in piata. Nu ne-am axat pe serviciu, pe obtinerea de bani, ci pe impactul lui de mediu, pe educatie, considerandu-l mai degraba artistic decat business. Am facut un vernisaj de design industrial, cateva workshopuri, prezentari la expozitii de mobilier si targuri eco. Proiectul incepea sa se maturizeze si eram in momentul in care era „pacat” sa nu se dezvolte.Pe la sfarsitul lui 2015, am inceput sa il privim si ca pe o afacere, separata de cea de la centrul de printare. A fost un alt punct de inflexiune major. Am angajat un colaborator EXCLUSIV pentru proiectul de upcycling si a aparut brandul TUBATECT, am facut primul logo, pagina de facebook etc. Pana atunci incercasem diferite denumiri si pe partea de resurse umane, puneam umarul toti cand aveam putin timp liber. In partea a doua a anului 2016 am dezvoltat website-ul si am continuat sa producem corpuri noi. Am inceput un parteneriat nou pentru promovarea brandului.

Cum a fost primit proiectulul de catre publicul larg? Au inteles mesajul din spatele acestor obiecte inedite?

A.I.: Spuneam ca este foarte importanta sustinerea publicului, pentru ca noi il vedem ca fiind foarte incarcat de semnificatie ecologica. Probabil toti cei care se simt ecologisti gandesc asa, dar noi chiar credem ca efortul nostru, mic si punctual, o sa aiba impact, prin efectul de bulgare. Educational si tip spin-off. Tin minte si acum cand un client de la print a venit sa imi prezinte un corp de iluminat facut din tuburi. Vazuse ce faceam noi si a mers si mai departe. Am comandat o lampa si pentru noi si am fost foarte incantati de acest follow-up. Sustinerea publicului larg este limitata doar de scara la care am facut cunoscut proiectul si valorile sale ambientale , exista un entuziastm care nu se limiteaza doar la profesionisti, ong-isti sau ecologisti. Ne dorim un interes mai mare institutional, in sensul in care exemplul nostru sa genereze sprijinul autoritatilor catre alte initiative similare.

Ce obiective va propuneti anul acesta in ceea ce priveste proiectul?

A.I.: Pentru noi, anul 2017 a inceput inca din decembrie. Lucram la o strategie de dezvoltare a proiectului, pentru prima data, in ton cu abordarea de business adoptata in anul precedent, dar nu in sensul de eficienta strict financiara, ci integrata cu educatia pe teme de mediu a publicului (oricine poate fi si un potential client mai tarziu). Unul obiectiv important este cresterea echipei, mai ales pe partea de promovare si atragere alte tipuri de clienti, respectiv studiem posibilitatile de finantare din Romania de tipul CSR – si promovam aceasta atitudine in randul tuturor astfel de initiative fiindca avem incredere in calitatea oferita de concurenta. Suntem interesati de colaborari inclusiv externe pe programe de mediu, de cercetare, ca sursa de finantare, avand in vedere ca, la nivel national, sprijinul a fost limitat pana acum. Ca doctorand pe teme de mediu si ecosistematizare, caut legaturi cu proiecte nationale si internationale de cercetare in domeniu.

Care ar fi mesajul pe care l-ati transmite noii generatii referitor la atitudinea fata de mediul inconjurator si fata de reutilizare?

A.I.: Simplu. Deseurile sunt o resursa. Din punct de vedere al datelor, am intuitia ca pe termen mediu si lung e mai ieftin, mai sanatos, mai sustenabil pentru o natiune sa isi recupereze materie prima din deseuri. Suedia importa gunoi de la vecinii sai. Pe termen scurt, se pot gasi proceduri de eficientizare. Avem nevoie de colectare si separare a deseurilor, avem nevoie de spriin din partea toturor si avem nevoie si de monitorizare, colectare si actualizare de date despre toate aceste initiative pentru promovare si constientizare. Cate putin de la fiecare face un mare, un mai mult, un mult mai mult.