Episodul 4: Alte modele de afaceri in economia circulara

de | dec. 7, 2016 | ECONOMIE CIRCULARA, WELCOME CHANGE

Dupa cum am vazut in episodul anterior, principii ale economiei circulare incep sa fie integrate in modele de business din ce in ce mai diverse. Studiile din ultimii ani au incercat sa grupeze directiile in care companiile livreaza inovatie in gestionarea resurselor si deseurilor. Iata cele cinci modele de afaceri circulare care au fost identificate:

  1. Furnizori circulari – un model in mod special relevant in industrii care au nevoie de resurse si materii prime foarte rare; astfel, aceste resurse sunt inlocuite cu materii 100% regenerabile, reciclabile sau biodegradabile.
  2. Recuperarea resurselor – un model care asigura eliminarea pierderilor de materii si maximizeaza valoarea produsului, prin fluxuri de revenire a materiilor si materialelor.
  3. Extinderea duratei de viata a produselor – permite companiilor sa prelungeasca durata de viata a unui produs prin reparare, remanufacturare sau remarketare.
  4. Platforme de sharing – despre care am mai povestit, sunt modele de afaceri care permit utilizatorilor sa colaboreze si sa imparta bunurile deja detinute.
  5. Produsul ca serviciu – este un model care poate inlocui clasicul model „cumpara si detine”. Astfel, un produs poate fi utilizat de unul sau mai multi oameni, pe principiul „inchiriaza si foloseste”.

In acest episod, ne vom uita la cateva afaceri care aplica modelele de recuperare a resurselor (Disney si remesh) si extindere a duratei de viata a unui produs (Ateliere Fara Frontiere).

Chiar si clasicii stiu sa aplice SCHIMBAREA.
The Walt Disney Company

4

The Walt Disney Company este un gigant, din orice perspectiva ai alege sa te uiti. Este o companie uriasa, cu mii de angajati si o cifra de afaceri care a depasit 50 miliarde USD in 2015. Te-ai astepta ca o companie atat de mare si de complexa sa faca fata cu greu necesitatii de schimbare, tocmai din cauza inertiei. Un vapor isi schimba greu cursul, e mult mai usor cu o barca. Si totusi!

Unul dintre obiectivele de sustenabilitate si responsabilitate pe care si le-a propus Disney este de a ajunge, pana in anul 2020, sa evite aruncarea la groapa de gunoi a 60% din deseurile generate in companie si in parcurile de distractii ale acesteia. La finalul anului 2014, cifra raportata de companie a fost de 48%.

In cadrul Walt Diney World Resort, toate deseurile rezultate din mancarea servita in restaurantele sale – inclusiv grasimi, uleiuri de gatit sau resturi de la mese – sunt trimise catre o unitate de generare a energiei prin metode de digestie anaeroba. Astfel, deseurile organice sunt transformate in biogaz, folosit sa genereze electricitate, care apoi este livrata in Florida Centrala – inclusiv in restaurantele si parcurile tematice ale Disney! Iata, asadar, un model functional de recuperare si valorificare a resurselor.

Economia circulara in Romania.
Recuperarea resurselor si extinderea duratei de viata a produselor,
prin Ateliere Fara Frontiere

Pentru cine se uita cu atentie, schimbarea apare peste tot. In Romania sunt multi oameni si organizatii care au aderat si au integrat, pe cat posibil, principii ale economiei circulare. Este si cazul Ateliere Fara Frontiere, o organizatie care, de mai bine de 6 ani, dezvolta diverse tipuri de afaceri sociale in Romania. Doua dintre aceste afaceri – un atelier de reconditionare a echipamentelor IT, in majoritate calculatoare si laptopuri, si remesh, un atelier care produce un brand responsabil de genti si articole de marochinarie si home deco – sunt modele care se incadreaza in paradigma economiei circulare.

Calculatoare reconditionate,
locuri de munca si egalitate de sanse

6

In atelierul de reconditionare IT lucreaza oameni defavorizati, care sunt ajutati sa invete o noua meserie si sa se reintegreze social. Pe langa acest beneficiu solidar, atelierul AFF reda utilizarii sute de computere si laptopuri, extinzandu-le astfel durata de viata. Multe dintre acestea sunt oferite scolilor sau bibliotecilor de la sat, pentru a asigura sanse egale de educatie copiilor din medii defavorizate. Parte din echipamentele reconditionate sunt vandute, pentru a sustine economic activitatea atelierului.

Genti si accesorii chic,
din mesh-uri reciclate

cover4

Gentile si produsele remesh sunt realizate din mesh-uri publicitare iesite din uz. Tone de mesh-uri ajung la groapa de gunoi, dupa ce au servit scopului publicitar pentru care au fost create. remesh recupereaza parte din aceste materiale, le reconditioneaza si le da o noua viata sub forma de genti, penare, portofele, pufuri sau mape de conferinte. Imbucurator este sa aflam ca mii de astfel de produse sunt cerute si vandute, iar acest lucru inseamna ca oamenii incep sa inteleaga. Inteleg ca micro-gesturile conteaza, ca orice alegere contribuie la felul in care omenirea isi va modela viitorul.

Va invitam sa faceti acest mic exercitiu de filtrare cand va veti afla in fata urmatoarei situatii in care trebuie sa luati o decizie. Am nevoie de un obiect nou? Ce fac cu ceea ce am deja? Ce fac cu obiectele uzate sau de care nu mai am nevoie? De raspunsul vostru depind multe. Pe data viitoare!