Impactul proiectului de OG asupra pietei de EEE/BA – Dragos Calugaru, GM ECOTIC

de | mart. 21, 2016 | Stiri

Dragos Calugaru, Directorul General ECOTIC, ne explica impactul proiectului de OG pentru modificarea OUG 196/2005 asupra pietei de EEE/DEEE si BA/DBA in urma concluzilor de la dezbaterea publica ce a avut loc pe 04.03.2016. DC

 “In opinia ECOTIC, intarirea aplicarii legii, asa zisul „enforcement”, este necesara in tot ce inseamna zona DEEE si DBA. Situatia actuala in care controlul este insuficient, a permis functionarea unor OTR-uri (organizatii de transfer responsabilitati) iresponsabile si a unor operatori de „tratare” desprinsi din alt secol sau emitatori de rapoarte fictive. Si la nivelul producatorilor, asumarea responsabilitatilor este mai mult voluntara si in multe cazuri se eludeaza sistemul, producatorii corecti fiind concurati neloial.

Managementul deseurilor, pentru a se alinia cerintelor si pretentiilor europene, are nevoie de o schimbare dramatica iar acest proiect de act normativ reprezinta unul dintre mijloacele necesare.

Prin urmare, aspectele pozitive din acest proiect le consideram a fi urmatoarele:

  • Impunerea unei taxe pe depozitarea finala (pe groapa de gunoi) va avea efecte in a stimula colectarea separata, atat la nivelul autoritatilor locale cat si la nivelul cetatenilor asupra carora impactul se va traduce in plata unor mai multi bani pentru deseuri. Cresterea nivelului de colectare separata a deseurilor va avea, in mod cert, impact pozitiv in colectarea separata a DEEE si DBA cel putin prin faptul ca se va stimula schimbarea comportamentului populatiei.
  • Controlul AFM in sistemul DEEE si DBA va insemna trierea OTR-urilor care au alt scop decat cel declarat dar si a operatorilor (sunt 800 operatori de colectare si 80 de tratare DEEE). Speram ca rapoartele fictive vor deveni istorie.
  • Penalitatile pe tintele neatinse de catre OTR-uri ar intra in vigoare din 2019, avand astfel un pic de timp de a dezvolta un sistem de colectare corespunzator. Intaresc insa faptul ca, daca nu se intervine, de catre autoritati, si in zona unde se scurg DEEE-urile, nu vom avea rezultate la nivel national.

Pe de alta parte, sunt unele aspecte care, daca sunt lasate asa cum sunt acum scrise, vor genera mai multe discrepante care in mod sigur nu vor ajuta la atingerea scopului legislatiei, anume de a atinge tintele de colectare:

  • Penalitatile de 6 lei pe kg pe tinta neatinsa pentru DEEE sunt in masura sa inchida activitatea unui OTR chiar si in conditiile in care si-a realizat tinta in procent de 90%. Propunerea noastra este de a institui praguri de performanta si de a penaliza diferit – de la 0.5 lei pe kg pentru performante de peste 90% la 6 lei/kg pentru performante sub 50% si, de asemenea, impunerea unui prag maxim de penalizare de 10% din cifra de afaceri.
  • Exista o zona gri a produselor din punct de vedere al faptului ca sunt sau nu EEE. Exemple precum: centrala termica pe gaz, seiful cu incuietoare electrica, cada cu hidromasaj, pompele de circulatie dintr-un circuit de incalzire si alte dispozitive unde situatie este neclara. Ori, daca un producator considera ca produsul lui nu este EEE, in lipsa oricaror indrumari de la autoritati si apoi vine AFM si considera contrariul, impactul este major si poate inchide activitatea unui producator. De aceea, clarificarea acestei zone este impetuos necesara.
  • Un aspect dificil si foarte birocratic va fi raportarea lunara la AFM a EEE si BA puse pe piata de catre fiecare producatror. Este adevarat ca in acest fel se face si raportarea la ambalaje si cu aceeasi frecventa la Intrastat. Totusi acest lucru va ingreuna mult activitatea producatorilor iar acestia se vor simti sufocati de tot mai multe cerinte de la tot mai multe institutii. O raportare anuala este suficienta si sunt alte metode de a urmari cine eludeaza sistemul.
  • Un alt aspect foarte dificil este inchiderea situatiilor pe 25 ianuarie pentru anul anterior, in conditiile in care datele actuale sunt de 20 martie pentru EEE si 28 februarie pentru BA. Consideram ca termenele trebuie pastrate asa cum sunt acum intrucat sunt multe situatii particulare de clarificat, aspecte care necesita timp si efort.

Concluzia noastra este ca, in conditiile in care forma finala va ingloba aspecte cu relevanta, primite ca urmare a dezbaterii publice si care sunt in consonanta cu scopul si spiritul directivei DEEE si DBA, situatia se va indrepta spre bine si spre normalitate.

Reiteram faptul ca oricat de drastice masuri se vor impune producatorilor, in lipsa proactiviatii autoritatilor de a bloca scurgerile de DEEE si a cooperarii autoritarilor locale in vederea asigurarii unui serviciu public de preluare DEEE pentru cetateni, nu se vor atinge tintele nationale iar masurile penalizatoare vor genera inchideri de activitate si somaj.”

 Dragos Calugaru

Director General ECOTIC